måndag 3 mars 2014

Glaskupan


Titel: Glaskupan
Författare: Sylvia Plath
Läst: 2014-02-20 - 2014-03-02
Betyg: 4


Jag har just läst Glaskupan av Sylvia Plath. Jag var lite osäker innan om vad jag skulle tycka om den, har tidigare läst en novell av Plath som jag tyckte var bra men väldigt mörk och lite knepig (Johnny Panic och drömbibeln). Glaskupan var betydligt mer lättläst och riktigt bra! Den behandlar frågor som att vara ung kvinna och inte vilja ställa sig i ledet och göra det som förväntas, om att ha mörka tankar och inte veta vad man ska göra med dem, om relationer och om mycket mer. Jag har verkligen fått upp ögonen för Plath och kommer definitivt läsa mer av henne.

Citat:"Jag kände mig mycket lugn och mycket tom, så som ögat i en virvelstorm måste känna sig, när det långsamt rör sig framåt mitt i det omgivande tumultet."

2 kommentarer:

  1. Den novellen vill jag läsa. Jag har sett filmen om Sylvia P men aldrig läst nåt av henne. Jag blir riktigt sugen på att läsa

    SvaraRadera
  2. Jag ska försöka komma ihåg att ta med den nästa gång vi ses!
    Sylvia är en intressant person, måste nog se filmen om henne!

    SvaraRadera