fredag 18 juli 2014

Till styvmoderns lov

Titel: Till styvmoderns lov
Författare: Mario Vargas Llosa
Läst: 2014-07-17
Betyg: 4
Första meningen: "Den dag då hon fyllde fyrtio år fann dona Lucrecia på sin kudde ett kärleksksfullt litet brev, skriver med barnslig handstil."

Till styvmoderns lov är en ganska oanständig bok med många erotiska beskrivningar, inget jag önskar att grannen på T-banan läser över axeln på mig. Men jag gillar den, trots den konstant generade känslan så är historien mycket underhållande. Boken handlar om en familj där en ny kvinna kommit in, den handlar om de vuxnas kärlek till varandra och om kvinnans och pojkens minst sagt speciella relation. Varje mening känns genomtänkt och denna korta bok rymmer lika mycket som en full roman. Slutet får mig att vilja läsa mer om dona Lucrecia, Alfonso och don Rigoberto. Hur går det för denna speciella familj? 

Citat: "Jag vet att om jag närmar mig henne kommer hennes skönhet att bränna mig som Libyens sol bränner fjärilen."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar