onsdag 25 mars 2015

Resa med lätt bagage

Titel: Resa med lätt bagage
Författare: Tove Jansson
Läst: 2015-03-16 - 2015-03-25
Betyg: 4
Första meningen: "Jag är en flicka från Japan."

Det är alltid en njutning att läsa Tove Janssons noveller, så även denna gång. Resa med lätt bagage är en samling med 12 noveller om inre och yttre resor. För mig handlar de även om samtal och om tystnad mellan människor; den lugna trygga tystnaden så väl som den tryckta obehagliga tystnaden. 

En av mina favoritnoveller var Lustgården som är en av de längre novellerna. Den handlar om en kvinna som reser till Spanien och finner sig mitt i en fejd mellan två yngre kvinnor. Den inledande Korrespondens som är brev från en ung japanska var charmig, det är något speciellt med brevväxling. Shopping var den som tilltalade mig minst, kanske förstod jag den inte helt. 

Citat: "En tät dimma hade kommit in över staden, den första vårdinman. Det är bra; då vet man att isarna går, så småningom."


1 kommentar: